duminică, 22 martie 2015

SFAT PENTRU PARINTI





“Şcoala trebuie să urmărească tot timpul ca tânărul să părăsească băncile ei nu ca specialist, 
ci ca o personalitate armonioasă.”                
                 (Albert Einstein)
           
            Şcoala presupune trecerea într-un ritm mai ordonat şi în acelaşi timp mai accelerat, solicitând din partea copilului un efort mai mare pentru a se adapta şi a răspunde tuturor cerinţelor. Este o etapă care face trecerea spre creşterea autonomiei şi responsabilităţii.
           Şcoala trebuie prezentată ca o nouă etapă în dezvoltarea copilului. Aici copilul va face primul pas care-l va ajuta să pătrundă singur în minunata lume a poveştilor.
           Pentru copil şcoala reprezintă o noutate şi de aceea părinţii trebuie să fie atenţi la felul cum prezintă informaţiile.
           Şcoala trebuie prezentată ca locul unde ne face plăcere să mergem, locul unde ne vom potoli setea de cunoaştere, locul unde ne vom face prieteni noi.
            Participarea activă a copilului la orele de clasă nu trebuie încurajată doar verbal sau forţată prin ameninţări şi pedepse. Incapacitatea copilului de a prelua iniţiativa la ore poate proveni dintr-o timiditate accentuată, frica de a vorbi în public, interesul scăzut pentru materii sau nesiguranţă în propriile forţe. Înainte de a-ţi obliga copilul să răspundă la lecţii, află care sunt cauzele şi ajută-l să le depăşească, pentru ca participarea lui la clasă să vină în mod natural!
Potrivit specialistului în educaţie Claire Milam, din Texas, încrederea în sine reprezintă o componentă esenţială în relaţiile de familie şi şcolare ale copilului. Aceasta trebuie consolidată în viaţa celui mic de la vârste fragede, în cadrul familiei şi prietenilor, pentru ca la şcoală, copilul să capete încredere în el şi să prindă curajul de a răspunde în faţa clasei ori la întrebările profesorilor.
Iată câteva sfaturi pentru părinţi, vizând o serie de principii morale de ordin practic, privind educaţia copiilor în mediul familial.
§         Obişnuieşte-l pe copil să respecte regulile, însă nu-l obliga, nu impune şi evită cuvântul “trebuie”! Prin poveşti, îi poţi insufla valorile pe care doreşti să le transmiţi copilului tău. Educă-i gustul pentru libertate şi învaţă-l să îndrăznească. Învaţă-l că are voie orice, atâta timp cât respectă legea, morala şi normele bunului simţ.
§         Organizează timpul. Învaţă copilul să fie punctual, să preţuiască timpul propriu şi pe al altora, să fie serios, riguros şi disciplinat.
§         Fără violenţă. Copiii preiau prin comportament ceea ce văd în casă. Ca părinţi, este de preferat să evităm vocile ridicate, tensiunea, nemulţumirile exprimate în mod violent, reproşurile sau cuvintele urâte. Chiar dacă a doua zi acestea nu se văd neapărat în comportamentul copilului, cu timpul îşi vor pune amprenta asupra personalităţii lui de mai târziu. Ai grijă să nu-i lezezi demnitatea în faţa colegilor făcându-i observaţii negative în public. Ascultă-i pe fiecare dintre ei şi încearcă să îi înveţi comportamentele pozitive prin puterea exemplului. Arată-i cum să răspundă colegilor violenţi, spune-i să nu treacă sub tăcere ce i se întâmplă, să anunţe profesorii şi părinţii imediat, să plece rapid de la locul conflictelor fizice pentru a nu deveni victimă, să nu răspundă prin violenţă la violenţe.
§         Practica bunele maniere. Învaţă-l să se comporte civilizat mai ales în public: să cedeze locul în autobuz; să nu vorbească zgomotos, ci discret şi politicos; să salute; să aplaneze conflictele; să fie atent şi grijuliu cu copiii mai mici, cu cei nevoiaşi sau cu dizabilităţi; să respecte mediul şi să aibă grijă unde aruncă resturile alimentare; să folosească  expresiile “te rog” şi “îmi dai voie”, “îmi cer scuze”, “îmi pare rău” sau “pot să te ajut?”. Învaţă copilul să îi pese de felul în care păstrează lucrurile şi să deprindă responsabilitatea de a se îngriji de el şi de ceilalţi.
§         Cărţi sau computer? Important este rolul pe care îl îndeplineşte computerul. Propune-i copilului  jocuri şi programe educative pe calculator, din care să înveţe atât noi cunoştinţe, cât şi noi comportamente. Ar fi preferabil ca primele învăţăminte ale copilului să fie desprinse din cărţi şi lecturi, gustând savoarea poveştilor, spiritul lecturii, vocabularul bogat, simţul estetic şi latura moral-emoţională. Controlează-i lecturile, comentaţi-le împreună, dezbateţi soarta personajelor, principiile lor de viaţă şi desprindeţi morala.
§         Conversaţie, nu televizor. Rolul pasiv de telespectator nu-i potenţează imaginaţia. Dacă ştii să-i stârneşti curiozitatea, îţi va pune o mulţime de întrebări şi aşa veţi începe o discuţie interesantă. Păşiţi împreună pragul teatrelor, muzeelor şi daţi importanţă sportului şi plimbărilor în aer liber.
§         Bucură-te de copiii tăi! Arată-le dragostea la fiecare pas. Bucură-te împreună cu ei de aventura şcolii! Într-o bună zi vei realiza că au crescut şi că ai trăit alături de ei, cei mai frumoşi ani, anii copilăriei.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu