“Şcoala trebuie să
urmărească tot timpul ca tânărul să părăsească băncile ei nu ca specialist,
ci
ca o personalitate armonioasă.”
(Albert Einstein)
Şcoala presupune trecerea într-un
ritm mai ordonat şi în acelaşi timp mai accelerat, solicitând din partea
copilului un efort mai mare pentru a se adapta şi a răspunde tuturor
cerinţelor. Este o etapă care face
trecerea spre creşterea autonomiei şi responsabilităţii.
Şcoala
trebuie prezentată ca o nouă etapă în dezvoltarea copilului. Aici copilul va
face primul pas care-l va ajuta să pătrundă singur în minunata lume a
poveştilor.
Pentru
copil şcoala reprezintă o noutate şi de aceea părinţii trebuie să fie atenţi la
felul cum prezintă informaţiile.
Şcoala
trebuie prezentată ca locul unde ne face plăcere să mergem, locul unde ne vom
potoli setea de cunoaştere, locul unde ne vom face prieteni noi.
Participarea activă a
copilului la orele de clasă nu trebuie încurajată doar verbal sau forţată prin
ameninţări şi pedepse. Incapacitatea copilului de a
prelua iniţiativa la ore poate proveni dintr-o timiditate accentuată, frica de
a vorbi în public, interesul scăzut pentru materii sau nesiguranţă în propriile
forţe. Înainte de a-ţi obliga copilul să răspundă la lecţii, află care sunt
cauzele şi ajută-l să le depăşească, pentru ca participarea lui la clasă să
vină în mod natural!
Potrivit
specialistului în educaţie Claire Milam, din Texas , încrederea în sine reprezintă o
componentă esenţială în relaţiile de familie şi şcolare ale copilului. Aceasta
trebuie consolidată în viaţa celui mic de la vârste fragede, în cadrul familiei
şi prietenilor, pentru ca la şcoală, copilul să capete încredere în el şi să
prindă curajul de a răspunde în faţa clasei ori la întrebările profesorilor.
Iată câteva sfaturi pentru părinţi, vizând o serie de
principii morale de ordin practic, privind educaţia copiilor în mediul
familial.
§
Obişnuieşte-l pe copil să
respecte regulile, însă nu-l obliga, nu impune şi evită cuvântul “trebuie”!
Prin poveşti, îi poţi insufla valorile pe care doreşti să le transmiţi
copilului tău. Educă-i gustul pentru libertate şi învaţă-l să îndrăznească.
Învaţă-l că are voie orice, atâta timp cât respectă legea, morala şi normele
bunului simţ.
§
Organizează timpul. Învaţă
copilul să fie punctual, să preţuiască timpul propriu şi pe al altora, să fie
serios, riguros şi disciplinat.
§
Fără violenţă. Copiii preiau
prin comportament ceea ce văd în casă. Ca părinţi, este de preferat să evităm
vocile ridicate, tensiunea, nemulţumirile exprimate în mod violent, reproşurile
sau cuvintele urâte. Chiar dacă a doua zi acestea nu se văd neapărat în
comportamentul copilului, cu timpul îşi vor pune amprenta asupra personalităţii
lui de mai târziu. Ai grijă să nu-i lezezi demnitatea în faţa colegilor
făcându-i observaţii negative în public. Ascultă-i pe fiecare dintre ei şi
încearcă să îi înveţi comportamentele pozitive prin puterea exemplului. Arată-i
cum să răspundă colegilor violenţi, spune-i să nu treacă sub tăcere ce i se
întâmplă, să anunţe profesorii şi părinţii imediat, să plece rapid de la locul
conflictelor fizice pentru a nu deveni victimă, să nu răspundă prin violenţă la
violenţe.
§
Practica bunele maniere.
Învaţă-l să se comporte civilizat mai ales în public: să cedeze locul în
autobuz; să nu vorbească zgomotos, ci discret şi politicos; să salute; să
aplaneze conflictele; să fie atent şi grijuliu cu copiii mai mici, cu cei
nevoiaşi sau cu dizabilităţi; să respecte mediul şi să aibă grijă unde aruncă
resturile alimentare; să folosească
expresiile “te rog” şi “îmi dai voie”, “îmi cer scuze”, “îmi pare rău”
sau “pot să te ajut?”. Învaţă copilul să îi pese de felul în care păstrează
lucrurile şi să deprindă responsabilitatea de a se îngriji de el şi de
ceilalţi.
§
Cărţi sau computer?
Important este rolul pe care îl îndeplineşte computerul. Propune-i
copilului jocuri şi programe educative
pe calculator, din care să înveţe atât noi cunoştinţe, cât şi noi
comportamente. Ar fi preferabil ca primele învăţăminte ale copilului să fie
desprinse din cărţi şi lecturi, gustând savoarea poveştilor, spiritul lecturii,
vocabularul bogat, simţul estetic şi latura moral-emoţională. Controlează-i
lecturile, comentaţi-le împreună, dezbateţi soarta personajelor, principiile
lor de viaţă şi desprindeţi morala.
§
Conversaţie, nu televizor.
Rolul pasiv de telespectator nu-i potenţează imaginaţia. Dacă ştii să-i
stârneşti curiozitatea, îţi va pune o mulţime de întrebări şi aşa veţi începe o
discuţie interesantă. Păşiţi împreună pragul
teatrelor, muzeelor şi daţi importanţă sportului şi plimbărilor în aer liber.
§
Bucură-te de copiii tăi! Arată-le dragostea la fiecare pas. Bucură-te împreună cu ei de aventura şcolii! Într-o
bună zi vei realiza că au crescut şi că ai trăit alături de ei, cei mai frumoşi
ani, anii copilăriei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu