Sărbătoarea
Floriilor reprezintă cel mai important praznic înaintea Învierii şi marchează
intrarea lui Iisus Hristos în Ierusalim. Pelerinajul de Florii ne aminteşte,
împreună cu Sfintele Evanghelii şi cu slujbele Bisericii Ortodoxe, că Mântuitorul
a intrat în Ierusalim pentru ca apoi, în săptămâna următoare, să pătimească
multe suferinţe, culminând cu Răstignirea Sa pe Cruce.
Pelerinajul de
Florii practicat astăzi vesteşte, legătura duhovnicească dintre Sâmbăta
Învierii lui Lazăr, urmată de Duminica Intrării Domnului în Ierusalimul
pământesc, şi Sâmbăta Mare a odihnei Domnului în mormânt, urmată de Duminica
Învierii Domnului. Este o adeverire a biruinţei lui Hristos asupra morţii lui
Lazăr şi o prevestire a biruinţei lui Hristos asupra păcatului, asupra morţii
şi asupra iadului, prin Învierea Sa proprie din morţi.
Pelerinajul de
Florii vesteşte, legătura dintre Taina Crucii şi a Învierii Domnului, dintre
intrarea Domnului în Ierusalimul pământesc, ca să pătimească „pentru noi,
oamenii, şi pentru a noastră mântuire“, şi intrarea Domnului în Ierusalimul
ceresc, ca să ne dăruiască nouă viaţă şi bucurie veşnică. În orice oraş sau
localitate s-ar desfăşura el şi oricâte opriri ar cuprinde, pelerinajul de
Florii trebuie să înceapă într-o biserică şi să se încheie într-o altă
biserică, pentru că Biserica poartă în ea taina Ierusalimului ceresc şi ne
pregăteşte pentru Înviere sau pentru Paşti, adică pentru trecerea de la păcat
la sfinţenie, de la moarte la viaţă şi de pe pământ la cer.
Pelerinajul de
Florii, ca o procesiune a comuniunii şi comunităţii ecleziale, dar şi ca o
călătorie-trecere a noastră prin cetate, este şi simbol al vieţii noastre
trecătoare, şedere provizorie într-o cetate a patriei pământeşti spre mutare în
cetatea netrecătoare din ceruri, după cum ne învaţă Sfântul Pavel, Apostolul
Neamurilor, zicând: „N-avem cetate stătătoare aici, ci căutăm pe aceea ce va să
fie“ (Evrei 13,14) sau că „cetatea noastră este în ceruri“ (Filipeni 3, 20).
Pelerinajul de Florii care ne pregăteşte pentru a înainta spre Sfintele Paşti
ne cheamă să medităm la trecerea noastră prin viaţă şi prin lume. Când purtăm
în mâini lumânări şi flori, să ne gândim câtă lumină am adunat în sufletele
noastre şi câtă lumină răspândim în jurul nostru sau lăsăm în urma noastră,
când trecem dintr-o cetate în cealaltă. Astfel, pelerinajul nostru către
Ierusalimul ceresc începe în sufletele noastre, pe „calea credinţei“, adunând
florile faptelor bune pentru întâlnirea cu Hristos Domnul.
Pelerinajul de
Florii ne aminteşte de iubirea lui Hristos faţă de prietenul Său Lazăr şi faţă
de surorile acestuia, Marta şi Maria. Sfânta Evanghelie după Ioan ne spune că,
văzându-l mort pe Lazăr, „Iisus a lăcrimat“ (loan 11, 35), iar iudeii se mirau,
zicând: „Iată cât de mult îl iubea“ (Ioan 11, 36). Iubirea lui Hristos pentru prietenul
Său Lazăr cuprinde peste timp pe toţi cei ce prin credinţă sunt prietenii Lui.
De aceea, cântarea
numită tropar, care se cântă la sărbătoarea Floriilor, arată legătura între
Învierea lui Lazăr din sâmbăta Floriilor şi Învierea cea de obşte, a tuturor
oamenilor: „Învierea cea de obşte mai înainte de Patima Ta încredintând-o, pe
Lazăr din morţi l-ai sculat, Hristoase Dumnezeule. Pentru aceasta şi noi, ca
pruncii semnele biruinţei purtând, Ţie, Biruitorul morţii, cântăm: Osana, Celui
dintru înălţime, bine eşti cuvântat Cel ce vii întru numele Domnului“.
Credincioşii
care participă cu credinţă şi dragoste la pelerinajul de Florii sunt prieteni
ai „Mielului-Hristos“, Cel ce Se aduce pe Sine ca jertfă de Paşti, pentru
păcatele noastre. Dar „Mielul-Hristos“ este, în acelaşi timp, „Mirele
Bisericii“, Cel ce dăruieşte Miresei Sale bucuria învierii şi a vieţii veşnice
(vezi Ioan 3, 29; ÎI Corinteni 11, 2; Gălăţeni 4, 27; Apocalipsa 21, 2). În acest
înţeles, pelerinajul de Florii este o mărturie a prieteniei, a frăţietăţii şi a
bucuriei în Hristos-Domnul. El adună întru bucurie preoţi, credincioşi şi
credincioase din diferite parohii, copii, tineri şi vârstnici, oameni simpli şi
oameni de vază din cetate, că să aducă rugăciuni şi cântări de laudă lui Hristos,
Iubitorul de oameni şi Biruitorul morţii. Astfel, pelerinajul de Florii este o
binecuvântare pentru cetate, un semn al libertăţii de a cauta sfinţenia şi
omenia, pacea şi bucuria.
Pelerinajul
de Florii are loc după încheierea Postului de patruzeci de zile, post al
pocăinţei şi al milosteniei. Icoanele şi florile purtate în procesiune
simbolizează lumina şi virtuţile adunate în suflet prin nevoinţele postului. Cu
ele întâmpinăm pe Hristos „Cel ce vine în numele Domnului“ în Ierusalimul
duhovnicesc, Biserica şi în sufletul omului, ca să-i vindece acestuia patimile
cele rele cu jertfă Sfintelor Sale Patimi sau Pătimiri şi să-i dăruiască
slăvita bucurie a Sfintelor Paşti. Ramurile de salcie care sunt binecuvântate
şi împărţite credincioşilor simbolizează biruinţa asupra morţii prin învierea
lui Lazăr şi prevestesc biruinţa asupra morţii prin Învierea lui Hristos.
Astăzi,
la pelerinajul de Florii participă toţi cei ce doresc să fie peste timp în
comuniune cu toţi creştinii iubitori de Hristos şi de Biserică, dornici de a
primi binecuvântarea lui Hristos pentru ei, pentru familiile lor şi pentru
oraşul sau comuna în care vieţuiesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu