duminică, 22 martie 2015

METODE ŞI INSTRUMENTE DE CUNOAŞTERE A PERSONALITĂŢII ELEVILOR


Cunoaşterea unui aspect al realităţii nu se reduce la a acumula totalitatea informaţiilor cu privire la aspectul respectiv (de exemplu, elevul). Un profesor cunoaşte numeroase date despre elevii săi, dar cunoaşterea este complexă doar atunci când îşi propune în mod special acest lucru şi când realizează demersuri în acest sens.
În psihologie, a cunoaşte înseamnă „a descifra formula psihologică individuală” (Holban, 1978), altfel spus a-i cunoaşte personalitatea, cu toţi factorii implicaţi (fizici, fiziologici, psihologici, culturali), precum şi stilul personal de a se relaţiona la mediu.
A cunoaşte elevul presupune a-l cunoaşte astfel încât să-l putem îndruma, adică să-i punem un diagnostic, dar şi un prognostic. Cunoaşterea personalităţii elevului se realizează concomitent cu cea a condiţiilor de mediu familial, social, şcolar în care elevul a crescut şi s-a dezvoltat. Cunoaşterea trebuie să fie una unitară, să abordeze simultan toate aspectele şi în dinamica lor, în corelaţie cu mediul exterior.
Cunoaşterea fiecărui elev este una din cele mai importante provocări pentru un cadru didactic. Într-o abordare complexă şi atractivă, fiecare elev va fi tratat în mod special, ca o individualitate unică şi nu ca parte a unui grup. Responsabilitatea cunoaşterii elevilor, pentru a le descoperi şi a le dezvolta potenţialul, pentru a-i ajuta pe ei să se cunoască, pentru dezvoltarea încrederii în sine este „startul” pentru reuşita activităţii educaţionale. Dezvoltarea materialelor de învăţare adecvate nevoilor individuale şi potenţialului constituie baza formării abilităţilor utile în timpul şcolii, dar mai ales după aceea.
Azi, elevii au nevoie de profesori care să-i ajute să se cunoască, să se descopere pe ei înşişi, dar care să-i ajute să descopere cunoaşterea şi „să înoate” în oceanul informaţional, prin dezvoltarea celor opt competenţe cheie.
Cunoaşterea este putere. Cunoaşterea elevilor, deşi nu este o temă nouă, însă mereu actuală, reprezintă „puterea” pentru dezvoltarea unui management eficient al clasei şi asigurarea de şanse egale/ echitabile, optimizarea procesului de predare–învăţare în raport cu nevoile identificate, adaptarea la cerinţele şcolii, dezvoltarea fiecărui copil prin valorizarea particularităţilor psihoindividuale.
Mihai Golu consideră că următoarele principii sunt direcţii de acţiune funcţionale pentru profesorii şi diriginţii care investighează cunoaşterea elevilor:
*      Abordarea unitară a personalităţii elevului (sistemul psihic uman);
*      Anticiparea dezvoltării personalităţii elevului (resursele de învăţare);
*      Autodeterminarea personalităţii elevului (relaţii sociale, şcolare, personale).
În Dicţionarul de Pedagogie, se evidenţiază cunoaşterea elevilor ca o premisă pentru individualizarea procesului de predare–învăţare–evaluare: „acţiunea de adaptare a activităţii didactice la particularităţile fiecărui obiect al educaţiei, care asigură o dezvoltare integrală optimă şi o orientare eficientă a aptitudinilor proprii, cu scopul integrării creatoare în activitatea socială.
Concepţia despre sine se referă succint la percepţia personală şi percepţia celorlalţi despre sine. Eul cognitiv, Eul fizic, Eul social, Eul profesional, Eul emoţional, Eul spiritual sunt componente importante ale abordării procesului cunoaşterii de sine şi imaginii de sine, care durează, practic, toată viaţa. Succesele şi eşecurile trăite, interacţiunile cu ceilalţi, manifestarea calităţilor, caracteristicilor, valorilor, resurselor, intereselor, abilităţilor, competenţelor, atitudinilor reprezintă oportunităţi pentru cunoaştere şi autocunoaştere, pentru construirea propriei identităţi, a încrederii în sine, ca „miez” pentru asigurarea succesului la şcoală şi în viaţă.
Elevii iubesc să descopere, să fie detectivi, să se joace, chiar şi adolescenţii, atât de sofisticaţi emoţional. Este un mod interesant de a ne cunoaşte unii cu ceilalţi şi de a afla lucruri importante sub formă de jocuri interactive. De fiecare dată trebuie analizate aceste experienţe pentru a le conştientiza. O imagine face cât o mie de cuvinte.
„Cercetarea” elevului, realizată prin diferite metode clasice (observaţia, chestionarul, fişa şcolară, teste psihologice, sociometrice, biografia, autobiografia, analiza produselor activităţii, experimentul), dar şi tehnici empirice (activităţi de autocunoaştere/intercunoaştere, jurnal, observaţii spontane, consemnări factuale) pune în valoare „faptele şi informaţiile” semnificative despre stadiul şi evoluţia personalităţii acestuia.
Nivelul de realizare a unor capacităţi psihologice (atenţia, memoria, limbajul, gândirea, temperamentul, inteligenţa, caracterul) se raportează la baremul de normalitate prin indicatorii obţinuţi. Identificarea resurselor de progres şi elaborarea planului de acţiune sunt sarcini de bază pentru cadru didactic, pentru echipa de intervenţie, cadre didactice, diriginţi, colegi, părinţi, psihologi, pedagogi, logopezi, manageri şcolari, asistenţi sociali.
În procesul de cunoaştere al elevilor, instruirea/educaţia diferenţiată este răspunsul pe care-l dă cadrul didactic diversităţii de manifestare a elevilor.
Astfel...
*      conţinutul, procesul, produsul şi mediul de învăţare se poate diferenţia după profilurile de inteligenţă, nevoile şi interesele elevilor;
*      parcurgerea materiei se poate face în conformitate cu ritmurile diferite de învăţare ale elevilor;
*      evaluarea este văzută ca un proces formativ, permanent, continuu.
Înţelegerea şi cunoaşterea personalităţii unui elev sau a oricărei fiinţe umane, a determinat o explozie a tendinţelor de cuantificare şi de cunoaştere a persoanei cu ajutorul testelor, psihotehnicii şi a psihologiei aplicate.
Practica pedagogică demonstrează că în domeniul instrucţiei şi al educaţiei, strategiile didactice identice generează rezultate diferite. Pentru o acţiune eficientă, orice educator trebuie să renunţe la tipare unice şi la prejudecăţi şi să-şi direcţioneze acţiunea bazându-se pe cunoaşterea capacităţilor, intereselor şi atitudinilor elevilor. Fiecare educator trebuie să caute în elevul său ceea ce este mai bun şi să pună în valoare potenţialităţile fiecăruia. Tendinţa actuală de individualizare a formării şi instruirii, impune dezvolatrea la profesori a imţului diagnostic şi utilizarea unor metodologii adecvate de cunaoştere.
Pentru a diagnostica şi a interveni corect, profesorul trebuie să identifice precis dificultăţile de învăţare, trebuie să ajungă la rădăcina problemei. Pentru a cunoaşte capacităţile fiecărui elev, profesorul trebuie să efectueze mai multe probe pentru testarea fiecărei sarcini dintr-o “ierarhie a procesului de învăţare”, iar rezultatele vor indica ce sarcini pot fi sau nu îndeplinite de fiecare elev.
Există o tendinţă unanim acceptată de împărţire a metodelor de cunoaştere în două categorii: metode clinice (observaţia, convorbirea şi metoda biografică) şi metode psihometrice sau experimentale (experimentul, testul şi chestionarul). Din punctul de vedere al scopului, metodele clinice îşi propun o cunoaştere cât mai amănunţită a persoanei, în timp ce metodele psihometrice se orientează spre stabilirea rangului persoanei, poziţia sa în raport cu o populaţie normală. De aceea, orientarea predominantă în cazul metodelor clinice este cea calitativă, iar în cazul metodelor psihometrice este cea cantitativă.
În legătură cu gradul de precizie şi obiectivitate, metodele psihometrice sunt mult mai exacte, specificându-se de fiecare dată limitele de eroare. Metodele clinice au un grad mai scăzut de obiectivitate, deoarece depind de subiectivitatea celui care face analiza.

Voi vorbi despre metoda psihometrică de cunoaştere, mai precis despre: chestionar, test şi experiment.
Chestionarul este un set de întrebări, bine organizate şi structurate pentru a obţine date cât mai exacte cu privire la o persoană sau un grup de personane, şi ale căror răspunsuri sunt consemnate în scris. Este cea mai obişnuită metodă de colectare a datelor şi se bazează pe autoraportările subiecţilor la propriile lor percepţii, atitudini sau comportamente, mai ales când investigaţia cuprinde o populaţie mai largă.
Marele avantaj al chestionarului este că valorizează introspecţia şi prin aceasta investigatorul măsoară percepţii, atitudini şi emoţii subiective. Pot fi repetate şi prin observaţie, dar legăturile dintre comportament şi unele stări interne nu sunt mereu reale.
Principalul dezavantaj este acela că noi nu suntem siguri dacă persoanele dau raportări ale propriilor simţăminte. Tendinţa de faţadă pe care unii o manifestă, îi determină să-şi ascundă sentimentele şi atitudinile care nu sunt acceptate social. Acest dezavantaj este sporit în cazul chestionarului faţă de convorbire, deoarece nu există un contact direct cu subiectul şi nu avem indicii cu privire la sinceritatea răspunsurilor.
Metoda testelor – deşi este una dintre cele mai folosite metode pentru cunoaşterea psihologică a persoanei, nu se recomandă a fi utilizată decât de specialişti şi atunci cu mare prudenţă, interpretarea rezultatelor făcându-se numai în funcţie de valoarea diagnosticată a testului.
Funcţia principală a testelor psihologice este de a măsura diferenţele dintre indivizi în diferite situaţii. Cu ajutorul testelor putem obţine, într-un timp relativ scurt, informaţii destul de precise, cuantificabile, obiective şi se poate formula un prognostic. Există numeroase definiţii date testului, dar într-o definiţie sintetică este o probă standardizată din punct de vedere al sarcinii propuse spre rezolvare, al condiţiilor de aplicare şi instrucţiunilor date. Elaborarea unui test presupune o activitate de cercetare laborioasă prin care se stabilesc structura internă a testului, aspectele psihologice, precum şi sistemul de evaluare şi valoarea pe care o are pentru cunoaştere şi predicţie.
În acest fel, putem distinge următoarele categorii de teste:
*      teste de inteligenţă şi dezvoltare mintală care măsoară aptitudinea cognitivă generală;
*      teste de aptitudini şi capacităţi care măsoară aptitudinile de grup cele specifice;
*      teste de personalitate care măsoară însuşiri de temperament şi caracter, iar acestea se împart în două categorii: teste obiective de personalitate şi tehnici proiective în încercarea de a studia inconştientul;
*      teste de cunoştinţă sau docimologice care măsoară nivelul cunoştinţelor acumulate de subiecţi.
Testele psihologice în selecţie sunt instrumente în grup şi îşi găsesc cel mai bine aplicaţia în selecţia nivelului educaţional şi sunt mult mai bune decât interviurile sau recomandările profsorului.
Prin perfecţionarea şi validarea lor, testele pot să aducă o contribuţie importantă la identificarea factorilor ce conduc la succes sau eşec, deci la dezvoltarea teoriilor din domeniul psihologiei educaţionale.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu