joi, 9 aprilie 2015

Etapele realizarii unui plan didactic de succes

Proiectarea didactică este o acţiune continuă, permanentă, care precede demersurile instructiv-educative, indiferent de dimensiunea, complexitatea sau durata acestora (presupune de fapt stabilirea sistemului de relaţii şi dependente existente între conţinutul ştiinţific vehiculat, obiectivele operaţionale şi strategiile de predare, învăţare şi evaluare).
In proiectarea didactică se porneşte de la un conţinut fixat prin programele şcolare, care cuprind competenţele generale ale învăţămantului, competenţele specifice şi conţinuturi care sunt unice la nivel naţional. Se finalizează cu elaborarea unor instrumente de lucru utile cadrului didactic: planului tematic şi a proiectelor de activitate didactică/lecţie, pană la secvenţa elementară de instruire.
Proiectarea lectiei presupune un demers anticipativ, pe baza unui algoritm procedural ce coreleaza urmatoarele patru intrebari:
• Ce voi face?
• Cu ce voi face ?
• Cum voi face ?
• Cum voi sti daca am realizat ceea ce mi-am propus?
Aceste patru intrebari sunt expresia celor patru etape fundamentale in proiectarea lectiei:
Etapa I: Identificarea obiectivelor lectiei
Obiectivul ne arata “ce se urmareste in fiecare secventa a procesului educational si cum se evalueaza performantele obtinute".
Etapa a II-a: Analiza resurselor
Dupa identificarea obiectivelor, profesorul trebuie sa realizeze o analiza detaliata a principalelor categorii de resurse implicate in desfasurarea activitatii:
• resurse umane: elevul (trasaturi de personalitate, interese, trebuinte de invatare); profesorul (pregatire stiintifica si psihopedagogica, competenta comunicativa);
• resurse de continut didactic: ansamblul valorilor educationale (cunostinte, priceperi, deprinderi, capacitati, atitudini) ce fac obiectul procesului de predare/ invatare; selectia continuturilor didactice se face in functie de obiectivele identificate (abordare curriculara), pe baza planului de invatamant, a programei scolare, a manualului scolar si a altor materiale informative cu caracter didactic;
• resurse de ordin material: materiale didactice si mijloace tehnice care pot contribui la eficientizarea activitatii;
• locul desfasurarii activitatii (clasa, laborator, biblioteca);
• timpul disponibil pentru o activitate didactica.
Etapa a III-a: Elaborarea strategiilor didactice optime
Eficienta activitatii didactice depinde in mare masura de calitatea demersului de selectare si corelare a celor mai potrivite metode, mijloace si materiale didactice; aceasta etapa mai e cunoscuta si ca etapa selectarii si corelarii celor trei “M" (Metode, Materiale, Mijloace).
Principalii factori care contribuie la selectarea si imbinarea celor “trei M" intr-o strategie didactica sunt:
• specificul activitatii (comunicare/insusire de cunostinte, evaluare);
• obiectivele operationale identificate;
• contextul psihopedagogic al instruirii (nivelul pregatirii lor);
• contextul material al instruirii (materiale si mijloace didactice disponibile);
• stilul si personalitatea profesorului.
Etapa a IV-a: Elaborarea instrumentelor de evaluare
Am identificat intre functiile obiectivelor educatiei, o functie evaluativa; precizarea corecta a obiectivelor si posibilitatilor de operationalizare a acestora ofera un sprijin serios in procesul de evaluare a rezultatelor elevilor si a activitatii profesorului, sugerand alegerea unor instrumente de evaluare adecvate obiectivelor propuse, utilizarea lor in anumite momente ale desfasurarii activitatii, precum si interpretarea si utilizarea rezultatelor in sensul optimizarii activitatii si, implicit, al pregatirii elevilor.
O lectie este metodic organizata cand toate activitatile desfasurate constituie un tot unitar, servesc atingerea scopului urmarit. Lectiile asigura o informare ampla si sistematica a elevilor in diferite domenii, si ii ajuta la formarea personalitatii lor. Ele contribuie la dezvoltarea gandirii si imaginatiei elevilor, la formarea sentimentelor superioare, la fortificarea vointei, la obisnuirea elevilor cu munca organizata si cu disciplina, le cultiva progrestiv aptitudinile si talentele, ii ajuta sa-si insuseasca tehnica muncii independente.
Etapele principale ale activităţii de proiectare a activităţilor didactice sunt:
1. Stabiliti tema unitătii de învătare;
2. Stabiliti tema lectiei si tipul acesteia;
3. Identificati standardele de performantă;
4.  Stabiliti obiectivele operationale ale lectiei;
5.Stabiliti aplicatia virtuală / software-ul  educational si tipul/ tipurile de experimente virtuale utilizate;
6.Stabiliti strategia didactică utilizată;
7. Precizati avantajele si dezavantajele unei lectii bazata pe experimentare virtuala.
      
                
PROIECT  DE   LECTIE

I . PARTEA INTRODUCTIVĂ

a. Nume, prenume............             Data
b. Şcoala
c. Clasa
d. Disciplina
e. Subiectul lecţiei
f. Durata de desfăşurare a lecţiei
g. Obiectivul central (scopul) lecţiei
h. Obiectivele operaţionale în concordanţă cu competentele specifice corespunzătoare
i. Tipul şi varianta de lecţie
j. Resurse procedurale (metode de învăţământ)
k. Resurse materiale (mijloace de învăţământ: aparatură şi material didactic)
l. Tipul de organizare a activităţii (colectivă, pe grupe şi / sau individuală)
m. Anticiparea dificultăţilor
             n. Bibliografia (în ordinea alfabetică a autorilor, cu specificarea autorilor, titlului lucrării, editurii, anului apariţiei, paginilor)

II. DESFĂŞURAREA  LECŢIEI  (vezi tabelul)

III. SCHEMA TABLEI – cu desene (atunci când este cazul) realizate în culorile convenţionale

IV. FIŞA DE MUNCĂ INDEPENDENTĂ (DE LUCRU) – în special pentru lecţiile bazate pe învăţare prin descoperire, problematizare, observaţie independentă

V. FIŞA DE EVALUARE  - cu itemi corespunzători obiectivelor operaţionale propuse


II. DESFĂŞURAREA LECŢIEI


Obiectivele
operaţionale


Etapele (evenimentele) lecţiei* corespunzătoare tipului şi variantei de lecţie* de exemplu, pentru lecţia de asimilare de noi cunoştinţe, ar putea fi etapele de mai jos, ordinea lor fiind subordonată logicii desfăşurării lecţiei

Activitatea
profesorului
Activitatea elevilor (cu accent pe descrierea activităţilor de învăţare)
Activitatea  elevilor

Evaluarea**

Competenţe
 specifice

O 1

O 2

O 3

etc.
-momentul organizatoric
1 (2)-captarea atenţiei pentru lecţia nouă
2 (1)-reactualizarea noţiunilor necesare trecerii la lecţia nouă
3-enunţarea obiectivelor     (facultativ, nu se recomandă in lecţiile de învăţare prin descoperire)
4-prezentarea optimă a conţinutului
5-dirijarea învăţării (verbal sau cu ajutorul unei fişe de lucru)
6-conexiunea inversă (feed-back-ul), preferabil în scris
7-evaluarea
8-fixarea
9-transferul de cunoştinţe/ aplicarea in practică, acolo unde este posibil 
-tema pentru acasă -lecţia se finalizează cu precizarea a ceea ce au de pregătit elevii pentru lecţia următoare


(cu accent pe descrierea activităţilor de învăţare)
(evaluarea atingerii obiectivelor urmărite, modalităţile de evaluare)

Item 1

Item 2

Item 3

etc.

** rubrica se completeaza cu fişa de evaluare care poate fi prezentată separat


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu